Top Danmark

Top Danmark

Henriette Gudmand Larsen, projektmedarbejder hos TopDanmark, fortæller hvordan facilitering hjælper hende og organisationen, og hvad facilitatoruddannelsen har betydet for hende personligt:

– TopDanmark er et kæmpe firma, og vi holder oceaner af møder. Det er hovedsageligt vidensdelingsmøder, og vi er meget afhængige af, at alles viden bringes i spil. Men i realiteten er det oftest dem, der råber højest, som bliver hørt.

Dårlige møder er så demotiverende
– Jeg er selv en af dem, der ikke råber højt, så jeg ved alt om, hvordan det opleves, og hvad konsekvensen er. Risikoen for, at folk går fra møder og gør det de plejer at gøre, er meget stor, og i værste fald laver de decideret noget forkert, fordi de har mistet motivationen undervejs.

– Derfor giver facilitering bare så meget mening. Det hjælper mig, og det hjælper andre, med at kunne sige sin mening. Det er utroligt vigtigt i en virksomhed, at alle bliver hørt, for ellers får du jo ikke det fulde udbytte af de mennesker, du har i virksomheden. Du undgår, at der sidder mennesker tilbage, som er uenige og frustrerede fordi de ikke fik muligheden til at ytre sig.

Uddannelsen gav mig meget mere selvtillid, og jeg lærte at tænke uden for boksen
– Jeg er kommet fra uddannelsen med en masse gåpåmod, og især på det personlige plan har jeg lært meget. Jeg har fået meget mere selvtillid og selvsikkerhed, når jeg skal springe ud i noget nyt. Det er okay at være lidt på dybt vand en gang imellem, for det skal nok gå. Og så er det bare sjovere, når man faciliterer. Desuden gav min sparringspartner på uddannelsen mig en masse nye ideer, fordi hun havde andre perspektiver end jeg, og så på tingene på en helt anden måde. Det har hjulpet mig til at huske på at tænke uden for boksen og dermed givet mig mere mod på at afprøve forskellige scenarier.

Min udfordring
– I dag er det mest udfordrende ved facilitering, når jeg deltager i et møde, der ikke bliver faciliteret. Så sidder jeg og tænker på, hvordan man kunne facilitere mødet, for at få mere energi, bedre kommunikation og bedre resultater.

Jeg har fået en mission
– Derfor har jeg fået en mission, der går ud på, at jeg skal udbrede viden om facilitering og formålet med det, og hvorfor det er så godt. Man bliver nødt til at udbrede kendskabet og budskabet, og forklare hvorfor det er en meget vigtig metode i en videnstung virksomhed som vores. Derfor bruger jeg også ordet ”facilitator” om mig selv når jeg faciliterer et møde, eller en workshop. Folk skal vide, hvad det er og hvilken forskel det skaber blandt medarbejderne.

Færdigheder

Indsendt den

22. maj 2015

error: To prevent illegal copying and distribution of our products and images, this content is protected.

Ved at fortsætte med at anvende dette website, accepterer du anvendelsen af cookie. Mere information

Dette website anvender cookies. En cookie er en ufarlig lille tekstfil, der placeres på den pc, mobiltelefon eller anden enhed, websitet besøges fra. Du kan deaktivere cookies i din webbrowsers indstillinger. På dette website anvendes cookies til at indsamle webstatistik, så vi kan forbedre brugeroplevelsen på sitet, og så vi kan målrette online markedsføring til brugere, der tidligere har besøgt websitet. Ved at fortsætte på websitet giver du dit samtykke til og accept af websitets brug af cookies.

Luk