Horsens Ungdomsskole

Horsens Ungdomsskole

Trine Bek Gold er pædagogisk konsulent på Horsens Ungdomsskole, og i gang med at blive uddannet som instruktør i MILIFE; et enestående program i personlig kompetenceudvikling for unge mellem 13 og 25 år. Som led i denne instruktøruddannelse introduceres deltagerne til facilitering. Vi mødte Trine på Future Performances kursus i grafisk facilitering og stillede hende nogle spørgsmål om, hvad facilitering betyder i hendes arbejde med unge.

Hvad betyder det at kunne facilitere unge i stedet for at undervise

Det betyder rigtig meget, fordi faciliteringen indbyder meget mere til involvering i egen læring, i modsætning til traditionel undervisning, som primært er envejskommunikation.

Vi er midt i et paradigmeskifte, fra undervisning til læring, og her er det facilitering, der virker. Facilitering inddrager deltagerne, deres forventninger og behov.

Når jeg holder kursus for lærere i synlig læring er jeg virkelig nødt til at inddrage dem i deres læring for, at de kan se og forstå, hvordan de skal inddrage de eleverne.

Hvad betyder facilitering i læringsprocessen

Jamen, det ændrer hele dynamikken ved, at alle skal være aktive i processen.

Når man faciliterer en proces, sørger man for, at alle er medvirkende og aktive, hvilket betyder, at det færdige produkt er noget, alle de medvirkende kan føle ejerskab for.

Hvordan oplever du de unges udvikling med facilitering frem for undervisning

Jeg oplever, at de bliver mere engagerede, fordi de er aktive i selve læreprocessen fremfor ”bare” at skulle tage imod viden og beskeder hele tiden. De skal også være med til at give noget, for at der kommer noget ud i sidste ende.

Hvad er udfordrende for dig ved at facilitere fremfor at undervise?

Jeg skal turde at give lidt slip. I undervisning har jeg en lektionsplan der er planlagt ned til sidste minut. Med facilitering har jeg også et mål, men i det, jeg udfordrer nogen i en proces og involverer dem, kommer der flere ideer og forslag, og en plan bliver pludselig udvidet.

”Jeg får mere ud af min ”undervisning” fordi facilitering understøtter både det auditive og det visuelle. Og så er det en fælles proces hvilket gør den mere involverende for deltagerne.”

Færdigheder

Indsendt den

11. juni 2015

error: To prevent illegal copying and distribution of our products and images, this content is protected.

Ved at fortsætte med at anvende dette website, accepterer du anvendelsen af cookie. Mere information

Dette website anvender cookies. En cookie er en ufarlig lille tekstfil, der placeres på den pc, mobiltelefon eller anden enhed, websitet besøges fra. Du kan deaktivere cookies i din webbrowsers indstillinger. På dette website anvendes cookies til at indsamle webstatistik, så vi kan forbedre brugeroplevelsen på sitet, og så vi kan målrette online markedsføring til brugere, der tidligere har besøgt websitet. Ved at fortsætte på websitet giver du dit samtykke til og accept af websitets brug af cookies.

Luk