CP Kelco

CP Kelco

Vi har talt med Charlotte Søder, som gennemførte Facilitatoruddannelsen i 2014. Hun er HR Manager i CP Kelco – verdens største pektinfabrik, og her fortæller Charlotte om, hvorfor hun valgte at gå i dybden med facilitering:

– Jeg ville udvide min toolbox. Som HR manager har jeg brugt facilitering i mange år, men uden at være helt bevidst om, hvad jeg gjorde. Det gør jeg i dag; jeg har de otte trin i facilitering og de seks kernekompetencer på rygraden – det er rigtigt rart. Desuden valgte jeg netop denne uddannelse, fordi den ligger tæt op af de internationale standarder, og det betyder noget på et globalt plan – især når man er ansat i en international virksomhed.

Facilitering og Gameplanen er værktøjer, vi bruger mere og mere

– Vi faciliterer meget her i virksomheden; og jeg har netop faciliteret en workshop for lederne i en af vores afdelinger, hvor vi brugte den grafiske Gameplan, og det var en stor succes. Jeg havde rigtigt godt fat i værktøjet, og min leder var meget imponeret over det overblik, den grafiske Gameplan giver, og som gør det let at forstå og kommunikere vores mål og indsatser.

– Facilitering er et mindset, som kommer ind på rygraden, efterhånden som man træner det – både privat og professionelt. Det handler om en tilgang til, at man vil gøre noget sammen. Jeg tror også, at det falder mere naturligt for nogle end for andre, men jeg tror, at alle kan lære det, for det er jo sådan set meget struktureret, når først man har en stor toolbox og kender sine stærke og svage sider. 

Forberedelsen er både afgørende for succes og det mest udfordrende i dagligdagen

– Min erfaring er, beretter Charlotte, at en realistisk tidsplan, der fastlægges i samarbejde med kunden og tid til planlægning, er afgørende for succes med sin facilitering – og forberedelse gør bare hele forskellen. Risikoen er ellers, at man går på autopilot eller bare møder op med en skitse over en proces til et møde, som ikke er tænkt helt igennem. Efterhånden, som man får mere erfaring, kommer der dog mere flow. Og vi har nogle guidelines til vores møder, som hjælper 70% af forberedelsen, således at det kun er 30%, der skal gøres inden den konkrete situation.

Facilitering involverer og tydeliggør, hvem der har ansvaret for læringen

– Jeg føler, at der er stor forskel på at undervise og at facilitere, hvilket nogle godt kan opleve lidt frustrerende, fordi de tror, at de er kommet for blot at modtage. Derfor er det vigtigt, at man tydeliggør rollerne og ansvaret, inden man går i gang med en workshop. Det kan være godt at stille spørgsmålet: ”Hvor involveret vil du være i din egen læring?” Jo bedre jeg er som facilitator, jo mere får deltagerne ud af det.

Jeg har fået en stærkere identitet. Før faciliterede jeg, i dag er jeg facilitator

– Jeg er måske mest glad for, at jeg har fået et andet perspektiv på mig selv som facilitator. Jeg fandt ud af at jeg er både kompetent og autentisk, og det har givet mig en stærkere identitet, slutter Charlotte Søder.

Færdigheder

Indsendt den

22. maj 2015

error: To prevent illegal copying and distribution of our products and images, this content is protected.

Ved at fortsætte med at anvende dette website, accepterer du anvendelsen af cookie. Mere information

Dette website anvender cookies. En cookie er en ufarlig lille tekstfil, der placeres på den pc, mobiltelefon eller anden enhed, websitet besøges fra. Du kan deaktivere cookies i din webbrowsers indstillinger. På dette website anvendes cookies til at indsamle webstatistik, så vi kan forbedre brugeroplevelsen på sitet, og så vi kan målrette online markedsføring til brugere, der tidligere har besøgt websitet. Ved at fortsætte på websitet giver du dit samtykke til og accept af websitets brug af cookies.

Luk