En af facilitatorens fornemmeste opgaver er at kunne lytte, men det falder desværre ikke alle lige let. Denne øvelse er en enkel, men effektfuld øvelse til at træne færdigheden i at lytte aktivt.

At finde guld

Formål
At træne lyttefærdigheder for at opfatte guldkornene i det, andre siger.
At træne evnen til at give præcis, konstruktiv og personlig feedback.

Tidsramme
Ca. 45 minutter.

Deltagerantal
Mindst 4 og højst 18 deltagere. 

Materialer
Ingen.

Instruktion
Del deltagerne ind i par. Den ene (A) er lytter, og den anden (B) er taler. Alle par skal arbejde med de fire følgende fokusområder:

  1. Talerens bekymringer.
  2. Talerens engagement.
  3. Talerens bidrag.
  4. Talerens særegenhed.

B taler i to minutter om et vilkårligt, selvvalgt emne, og A skal kun lytte efter B’s bekymringer. Enten de udtalte eller dem som bliver fortalt mellem linjerne. Derefter fortæller A i et minut om, hvad han/hun hørte, der egentlig blev sagt. Det er vigtigt, at B lytter efter, da han/hun skal kunne genkende sin fortælling i det, A siger.

Efterfølgende skal parrene anvende et minut på at reflektere og give feedback til hinanden, som fx:

  • ”Det var tydeligt, at du hørte, hvad jeg egentlig sagde. ”
  • ”Ja, det skinnede klart igennem, hvad du sagde. ”
  • ”Du opfangede bekymringer, som jeg ikke direkte sagde eller var uklar omkring. ”
  • ”Jeg følte virkelig, at jeg blev hørt. ”
  • ”Jeg synes ikke, du rigtigt hørte mine bekymringer omkring emnet. ”
  • ”Jeg havde svært ved at gennemskue hvad du egentlig mente. ”
  • ”Jeg følte ikke du egentlig lyttede, mens jeg talte. ”
  • ”Du tilføjede/tilførte nogle bekymringer, som jeg ikke kan genkende i det, jeg sagde. ”

Derefter bytter A og B roller og gentager processen. Sådan fortsætter de gennem alle fire fokusområder.

Hvis talerne har svært ved at komme i tanke om emner, de kan tale om, kan du give dem nogle forslag som:

  • Arbejdsprojekter.
  • Familien.
  • Work-life balance.
  • Personlige forhold/relationer.
  • Fritidsinteresser.
  • Hvordan de starter dagen.
  • Hvordan de forestiller sig deres liv om til år.
  • Politik.
  • Globale miljøudfordringer.

Alternativt andre emner som er specifikt relateret til deltagernes dagligdag.

Når parrene har været gennem alle fire runder, reflekteres der over, hvordan det var dels at berette og dels at lytte, og hvad det betød for begge parter. Hvad de lærte af processen, og hvordan de kan tage det med sig i deres faciliteringsarbejde.

error: To prevent illegal copying and distribution of our products and images, this content is protected.

Ved at fortsætte med at anvende dette website, accepterer du anvendelsen af cookie. Mere information

Dette website anvender cookies. En cookie er en ufarlig lille tekstfil, der placeres på den pc, mobiltelefon eller anden enhed, websitet besøges fra. Du kan deaktivere cookies i din webbrowsers indstillinger. På dette website anvendes cookies til at indsamle webstatistik, så vi kan forbedre brugeroplevelsen på sitet, og så vi kan målrette online markedsføring til brugere, der tidligere har besøgt websitet. Ved at fortsætte på websitet giver du dit samtykke til og accept af websitets brug af cookies.

Luk