Hvorfor skal I bruge en facilitator?

Værdien i facilitering

Værdien af at anvende en veluddannet og dygtig facilitator kan opsummeres i disse fire punkter. I vil opleve

  • Effektiv udnyttelse af jeres tid.
  • Effektiv udnyttelse af jeres viden.
  • Effektiv udnyttelse af jeres relationer.
  • Effektiv udnyttelse af jeres ressourcer.

At bringe mennesker sammen, uanset om det er ansigt-til-ansigt eller i virtuelle møder, medfører en reel omkostning. Tid, der spildes i et uproduktivt møde eller workshop, dræner alle for energi og motivation til at dele viden, bruge hinanden konstruktivt og forhindre deltagerne i at udfylde deres roller og tage det rette ansvar.

Den helt store omkostning er imidlertid ikke kun den tid, der bruges i de dårlige møder. Nej, det er også alt, der IKKE sker efter møderne og workshoppene. Alle de aftaler, der indgås, som ingen tror på og ingen gider at være loyale overfor, for de blev ikke inddraget, de blev ikke hørt, de blev ikke taget alvorligt.

En professionel facilitator kan øge ressourceforbrug og output af virksomhedens processer

 

Hvad er facilitering?

Facilitering er en særlig faglig kompetence, som handler om at designe og lede processer i og for grupper i møder og workshops, små som store. Facilitering er design og styring af processer og metoder, der guider og leder grupper og deres deltagere hen til deres på forhånd fastlagte mål på den mest involverende, anerkendende og effektive måde. Facilitering indebærer bl.a. færdigheder i at kunne intervenere på forskellige niveauer, kunne håndtere konflikter samt kunne matche, pace og lede deltagerne på en sådan måde, at de bliver de bedste udgaver af sig selv.

 

Og hvad gør facilitatorer?

Uddannede og professionelle facilitatorer hjælper grupper med at nå mere på mindre tid. De fjerner behovet for flere møder og sikrer dynamik og fremdrift på de problemstillinger, der er til behandling.

En facilitator har ansvaret for at designe og styre de relevante processer for de specifikke grupper og deres mål med mødet eller workshoppen. Facilitatoren har ansvaret for processen. Ikke for indholdet. Facilitatorer vælger i samarbejde med kunden de bedst egnede metoder og værktøjer for at skabe fremdriften og sikre den gode energi, det høje engagement og konstruktive samarbejdsmiljø – både fysisk og mentalt. Facilitatorer har således en neutral rolle og skal fokusere på form og mål frem for indhold. Alle deltagere skal have mulighed for at blive hørt, de skal lytte til hinanden og anerkende hinandens bidrag.

error: To prevent illegal copying and distribution of our products and images, this content is protected.

Ved at fortsætte med at anvende dette website, accepterer du anvendelsen af cookie. Mere information

Dette website anvender cookies. En cookie er en ufarlig lille tekstfil, der placeres på den pc, mobiltelefon eller anden enhed, websitet besøges fra. Du kan deaktivere cookies i din webbrowsers indstillinger. På dette website anvendes cookies til at indsamle webstatistik, så vi kan forbedre brugeroplevelsen på sitet, og så vi kan målrette online markedsføring til brugere, der tidligere har besøgt websitet. Ved at fortsætte på websitet giver du dit samtykke til og accept af websitets brug af cookies.

Luk