På vores facilitatoruddannelse arbejder vi også med selve facilitatorrollen, identiteten og de potentielle udfordringer. For den professionelle facilitator er det nærmest en ære at opretholde sin neutralitet. Paradokset er den magt, der samtidigt følger med rollen. Her er et par perspektiver, som jeg mener, det kan være værd at reflektere over.

Brugen af aktiviteter

Jeg antager, at de fleste, der læser vores nyhedsbreve, har adskillige erfaringer med anvendelsen af icebreakers, teambuilding øvelser o.l.  Formålene er åbenlyse i langt de fleste tilfælde, og alligevel er det værd at overveje, hvorvidt og hvor ofte de faktisk indfries.

Jeg er selv stor tilhænger af at bruge diverse aktiviteter til at bringe folk ud af deres vante modus vivendi og dermed skabe en åbning for, at deltagerne kan komme tættere på hinanden og opnå en større indbyrdes fortrolighed, som de kan bære med hjem i dagligdagen.

Men hvis du som facilitator vælger en øvelse, hvor gruppen har fået utilstrækkelige materialer eller ressourcer, og samtidig beder deltagerne om at løse et problem, er det så en acceptabel måde at tilskynde dem til at “være kreative«, eller afspejler det en kultur, hvor dårligt definerede mål er normen, og hvor vi reelt forventer, at folk skal levere et resultat i høj kvalitet med utilstrækkelige værktøjer? Det er et paradoks. Er det dét, du ønsker, der skal komme ud af den workshop eller det møde, du faciliterer? Og hvis nogle kører på frihjul, hvordan faciliterer du den situation, mens du stadig bevarer din neutralitet, og uden at parterne spilles ud mod hinanden?

I min optik er aktiviteterne gode nok. Det kniber til gengæld ofte vældigt med den efterfølgende refleksion, og her tror jeg, at facilitatorens neutralitet ofte kan komme på prøve.  Hvor langt pusher du dine deltagere? Hvor meget kan du tillade dig at åbne op for relationerne uden at risikere at parterne spilles ud mod hinanden eller bagefter at skulle træde ud af facilitatorrollen og over i en decideret rådgiverrolle? Det er nogle etiske spørgsmål, som jeg synes, det vil være spændende at få jeres kommentarer til.

Rollens autoritet

Som ”ægte facilitator” er du der desuden for at hjælpe en gruppe med at arbejde bedre sammen, kommunikere mere effektivt sammen og nå deres ønskede resultater gennem en veltilrettelagt proces – og for dit vedkommende på en så neutral og objektiv måde, som det er muligt. Den proces indebærer læring for deltagerne på flere niveauer.  Facilitering bygger ligeledes på respekt og ligeværdighed, og derfor kommer det altid bag på mig, når nogle deltagere i forbindelse med fx en teambuilding aktivitet siger ting som, ”det er nok en fælde”, ”hun har ikke fortalt det hele” eller ”det kan ikke lade sig gøre”. Det er virkelig også et paradoks.

For når du optræder som facilitator, er der et samtidigt stiltiende eller eksplicit samtykke til, at du er en autoritet – i en ledende rolle (selv om du reelt ikke har den rolle).  Men samtidig kan de have mistro til dine intentioner.  Hvor kommer det fra? Hvorfor skulle jeg dog bede en gruppe om at gå i gang med en opgave, der ikke kan løses? Det ville være tåbeligt, respektløst og spild af menneskers dyrebare tid. (Jeg har til dato heller ikke set en teambuilding aktivitet, der har haft det eksplicitte formål at spilde folks tid.)

Ud over det muligvis siger noget om de personers egen tankegang, siger det måske også noget andet, som, jeg faktisk synes, er mere foruroligende: Bliver du som facilitator opfattet som blot en anden leder, der ikke har en åben agenda? Og hvad gør det potentielt ved din autoritet og din indflydelse i processen?

Jeg håber, dette giver anledning til at nogle af jer vil dele jeres erfaringer, refleksioner og andre perspektiver på disse paradokser og andre etiske spørgsmål om facilitatorens rolle og ansvar.

error: To prevent illegal copying and distribution of our products and images, this content is protected.

Ved at fortsætte med at anvende dette website, accepterer du anvendelsen af cookie. Mere information

Dette website anvender cookies. En cookie er en ufarlig lille tekstfil, der placeres på den pc, mobiltelefon eller anden enhed, websitet besøges fra. Du kan deaktivere cookies i din webbrowsers indstillinger. På dette website anvendes cookies til at indsamle webstatistik, så vi kan forbedre brugeroplevelsen på sitet, og så vi kan målrette online markedsføring til brugere, der tidligere har besøgt websitet. Ved at fortsætte på websitet giver du dit samtykke til og accept af websitets brug af cookies.

Luk